Oprava laku auta: Jak ji zvládnout svépomocí a kdy ji svěřit profesionálům?
19.04.2025
Poškrábaný lak na autě je nejen otázkou vzhledu. Poškozené místo je vystaveno vnějším vlivům a snadno může dojít ke korozi. Proto je potřeba poškrábaný lak včas opravit. Opravu drobnějších škrábanců zvládnete sami – poradíme vám, co k tomu budete potřebovat i jak postupovat. Pokud je ale poškození většího rozsahu, bude nutné navštívit profesionální autolakovnu.

Opravu poškrábaného laku řešte včas
Obsah článku
Kdy a proč je nutná oprava laku?
I když jste na své auto maximálně opatrní a pravidelně o něj pečujete, drobnému poškození laku se při běžném používání nevyhnete. Snadno ho způsobí odlétnutý kamínek, větvička nebo i kartáč automyčky. Poškrábaný lak ovšem není jen estetickým problémem. Nebezpečné jsou zejména neřešené hlubší škrábance, které nahrávají vzniku koroze. Proto je třeba o lak pečovat a pokud dojde k jeho poškození, rychle provést opravu. S drobnými škrábanci si poradíte sami, u rozsáhlejších poškození může být jediným řešením přelakování celého dílu (nebo celého auta).
Oprava laku auta svépomocí
Pokud jsou škrábance a poškození menšího rozsahu, zvládnete je vyřešit sami. Stačí mít správné pomůcky a vědět, jak postupovat a na co si dát pozor. Tady jsou hlavní možnosti a jejich principy, od nejjednodušších po složitější:
Leštění laku auta
Leštění laku představuje rychlé a levné řešení, jak odstranit drobné povrchové škrábance. Potřebujete pouze speciální (jemně abrazivní) leštěnku, měkký hadřík a bezprašné prostředí. Použít můžete i lešticí, případně brusnou pastu. Leštěním navíc pomůžete oživit barvu a obnovit lesk.
- Kdy použít: Pokud je poškozený jen čirý lak (vrchní bezbarvá vrstva), bez viditelného poškrábání barvy nebo plechu.
- Jak na to:
- Umyjte a osušte auto. Vyhněte se přitom přímému slunci.
- Houbičkou nebo aplikátorem naneste leštěnku a nechte ji zavadnout.
- Rozleštěte leštěnku hadříkem z mikrovlákna nebo leštičkou.
- Postupujte po malých částech.
- Pokud leštěnka neobsahuje vosk, na závěr ošetřete auto voskem, který slouží ke konzervaci a ochraně laku.

Drobné škrábance lze odstranit leštěním
Tužka nebo fix na opravu laku na autě
K opravě laku poškrábaného od kamínků nebo větviček můžete použít speciální korekční tužky a retušovací fixy určené k opravě autolaku. Seženete je v kamenných prodejnách s autodoplňky i v e-shopech. Při výběru barevného odstínu se řiďte kódem laku, který najdete na štítku auta.
- Kdy použít: Při drobných lokálních škrábancích nebo oděrkách, kde je vidět základní barva, ale ne plech.
- Jak na to:
- Vyčistěte místo od nečistot a mastnoty.
- Naneste barvu – postupujte podle návodu. Konec tužky je opatřen hrotem, někdy také štětečkem.
- Nechte barvu zaschnout, případně přidejte vrstvu čirého laku.
- Po zaschnutí laku je vhodné místo opatrně přeleštit.
Existují i voskovky na opravu laku – ty ovšem slouží zpravidla jen k dočasnému zakrytí poškozených míst a pro trvalý efekt je nutné použít výše popsanou lakovou tužku.
Retušovací sada na opravu laku
K vyplnění hlubších rýh můžete použít speciální sady na opravu autolaku. Najdete v nich obvykle vše potřebné včetně brusného papíru a hadříku. Použití takové sady vyžaduje o něco více zručnosti než použití korekční tužky.
- Kdy použít: Pro větší odřeniny i hlubší rýhy (např. od sloupků, větví, klíčů).
- Jak na to:
- Očistěte a lehce obruste okolí škrábance (jemným smirkovým papírem).
- Naneste základní barvu.
- Po zaschnutí barvy naneste čirý lak.
- Nechte zaschnout, vyleštěte a navoskujte (lak tím ochráníte).
Profesionální oprava laku auta
Pokud si na opravu autolaku svépomocí netroufáte nebo je poškození rozsáhlé nebo příliš hluboké, nezbývá než obrátit se na autolakovnu nebo autoservis, který se přelakováním aut zabývá. Odborníci si poradí jak s odřenými dveřmi či nárazníkem, renovací laku na jednotlivých dílech, tak s kompletním přelakováním vozu. Používají k tomu kvalitní materiály a profesionální technologie, což zaručuje požadovaný výsledek. Na nový lak navíc získáte záruku. Oprava laku v autolakovně je samozřejmě cenově náročnější. Ceny lakování se pohybují nejčastěji od 3 000 do 6 000 Kč za díl. K ceně je potřeba přičíst ještě nezbytné přípravné práce – broušení, kytování, případně demontáž dílu nebo klempířské práce. Cena těchto prací je obvykle stanovena hodinovou sazbou.Nejčastěji kladené otázky – FAQ
-
Oprava drobných škrábanců pomocí retušovací sady, korekční tužky nebo lešticí pasty vás vyjde na pár set korun. Pokud je nutné přelakovat celý díl, za samotné lakování zaplatíte nejčastěji od 3 000 do 6 000 Kč.
-
Použijte jemně abrazivní leštěnku, lešticí nebo brusnou pastu na autolak. Pracujte v bezprašném prostředí, vyhněte se přímému slunci a postupujte po menších částech. Auto nejprve umyjte a osušte, poté naneste leštěnku, nechte ji zavadnout a poté ji rozleštěte měkkým hadříkem nebo leštičkou. Na závěr ošetřete auto voskem.
-
Je-li znám viník, který vaše auto odřel nebo poškrábal, lze škodu uhradit z jeho povinného ručení. Častější jsou ovšem případy, kdy je viník neznámý. Pak lze škody uhradit jedině z havarijního pojištění. To však mívá nastavenou spoluúčast (např. 5 000 nebo 10 000 Kč), což je částka, kterou se na úhradě škody podílíte vy. Pokud je tedy cena za opravu laku nižší než sjednaná spoluúčast, nemá smysl škodu pojišťovně hlásit.
Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel SURI.CZ. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@suri.cz