Letní pneumatiky: Jaké vybrat a jak dopadly nejnovější testy?

14.03.2025

Ke dni 31. března každoročně končí povinnost mít obuté zimní pneumatiky. Jakmile tedy na jaře pominou chladné dny, je načase obout letní pneumatiky, které nabízejí lepší jízdní vlastnosti při vyšších teplotách. Zjistili jste, že vaše stávající letní pneumatiky dosloužily? Pak se při výběru nových můžete inspirovat výsledky testů, které každoročně provádí např. německý autoklub ADAC.

S příchodem jara přichází čas na výměnu pneumatik

S příchodem jara přichází čas na výměnu pneumatik

Obsah článku

Letní pneumatiky a zákon

Na úvod jen v krátkosti připomeňme základní informace, které by měl znát každý, kdo pravidelně střídá zimní a letní pneumatiky:

  • Zimní pneumatiky jsou povinné do 31. března, a to v případě, že se na silnici nachází sníh, led nebo námraza nebo lze očekávat, že se na silnici objeví během jízdy.
  • V případě příznivé předpovědi lze tedy na letní pneumatiky přezout i před tímto datem. 
  • Na letní pneumatiky se obvykle přezouvá, jakmile se průměrné denní teploty stabilně drží nad 7°C.
  • Na úsecích označených dopravní značkou “Zimní výbava” jsou pneumatiky do 31. března nutné za každého počasí.
  • Minimální hloubka dezénu letních pneumatik je dle zákona 1,6 mm. Doporučuje se však přezout už při hloubce kolem 3 mm, protože s klesající hloubkou dezénu se výrazně zhoršuje přilnavost pneumatik, zejména na mokré vozovce. 

Proč nejezdit na zimních pneumatikách v létě?

Mnoho řidičů si myslí, že mohou na zimních pneumatikách jezdit i v létě, aby ušetřili za přezouvání. To je sice teoreticky možné, ale není to vhodné řešení. Zimní pneumatiky jsou vyrobené z měkčí směsi, která se při vyšších teplotách příliš zahřívá, což vede k rychlejšímu opotřebení, horší přilnavosti a delší brzdné dráze. Letní pneumatiky jsou naopak vyrobeny z tvrdší směsi, která lépe odolává vyšším teplotám a poskytuje optimální přilnavost. Chcete-li ušetřit za výměnu pneumatik, zvažte raději celoroční pneumatiky.

Jak vybrat letní pneumatiky?

Při výběru letních pneumatik je důležité zvážit několik faktorů:

  • Rozměr pneumatik – musí odpovídat údajům uvedeným ve velkém technickém průkazu.
  • Kvalita a značka – renomovaní výrobci jako Michelin, Continental, Bridgestone nebo Goodyear nabízejí kvalitní pneumatiky s dlouhou životností a skvělými jízdními vlastnostmi.
  • Hodnocení v testech – například testy ADAC pravidelně porovnávají různé modely pneumatik z hlediska bezpečnosti a výkonu.
  • Cena vs. výkon – ne vždy jsou nejdražší pneumatiky nejlepší volbou. V některých případech mohou být levnější alternativy od méně známých výrobců stejně kvalitní.

Test letních pneumatik – rozměr 225/40 R18

Pneumatiky pravidelně testuje např. německý autoklub ADAC. Hodnotí přitom různé parametry – ekonomické i ekologické aspekty a samozřejmě jízdní vlastnosti pneumatik, hlavně pak přilnavost a schopnost brzdění na suchu i na mokru a celkovou ovladatelnost vozidla. Z celkového hodnocení tvoří 70 % hodnocení bezpečnosti jízdy a 30 % hodnocení dopadu na životní prostředí.

O kvalitě pneumatik vypovídají výsledky srovnávacích testů

O kvalitě pneumatik vypovídají výsledky srovnávacích testů

Letos ADAC otestoval letní pneumatiky o rozměru 225/40 R18, tedy sportovní nízkoprofilové pneumatiky, které jsou obecně spojované se skvělými jízdními vlastnostmi a velmi dobrou přilnavostí. Pasují např. na vozy Audi Q3, BMW řady 1, Hyundai i30, Škoda Octavia, VW Golf nebo Toyota Corolla. 

Testem prošlo celkem 18 aktuálních modelů pneumatik, od prémiových značek až po ty nejlevnější. Nejlepšího výsledku dosáhla pneumatika Continental SportContact 7. S hodnocením dobrý (1,6 – 2,5) vyšlo z testu ještě dalších 10 pneumatik, které uvádíme v tabulce níže. V testu naopak propadly pneumatiky Norauto Prevensys 4, Syron Premium Performance (obě si odnesly celkové hodnocení 3,9) a především čínská Doublecoin DC100, která sice dosáhla nejlepšího výkonu z hlediska vlivu na životní prostředí, ale naprosto nedostatečného výkonu (5,5) z hlediska bezpečnosti jízdy, zejména na mokré vozovce.

Výrobce a model Celkový výsledek Bezpečnost jízdy Brzdná dráha na mokrém asfaltu (při 80 km/h) Spotřeba paliva na 100 km (při 100 km/h) Předpokládaný počet najetých km (do zákonné hloubky dezénu)
Continental SportContact 7 1,8 1,5 28,4 m 5,5 l 43 400 km
Bridgestone Potenza Sport 1,9 1,5 28,8 m 5,8 l 50 500 km
Michelin Pilot Sport 5 1,9 1,9 29,2 m 5,6 l 56 400 km
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 1,9 1,8 29,5 m 5,6 l 50 800 km
Vredestein Ultrac Pro 2,2 2,0 31,0 m 5,7 l 40 100 km
Yokohama Advan Sport V107 2,3 1,9 31,2 m 5,7 l 34 300 km
Firestone Firehawk Sport 2,4 2,0 30,9 m 5,5 l 34 500 km
Falken Azenis FK520 2,4 2,4 30,5 m 5,6 l 46 700 km
Dunlop Sport Maxx RT2 2,4 2,2 31,5 m 5,6 l 41 700 km
Nexen N Fera Sport 2,4 2,4 31,0 m 5,6 l 43 700 km
Toyo Proxes Sport 2 2,4 2,2 31,0 m 5,6 l 36 600 km

Test letních pneumatik – rozměr 215/55 R17

V roce 2024 testoval ADAC letní pneumatiky o rozměru 215/55 R17, které obouvají malá SUV a vozy (nižší) střední třídy, např. Renault Mégane, Renault Scénic, Škoda Superb, Škoda Karoq, Toyota Yaris Cross, VW Passat, VW Touran, VW Caddy, Audi Q2 nebo Fiat Tipo.

Testem prošlo celkem 16 modelů letních pneumatik a na předních místech se umístily značky Continental, Michelin a Kumho. Jejich modely si odnesly celkové dobré hodnocení a lze je bez váhání doporučit. Další 4 příčky patří pneumatikám s celkovým hodnocením 2,6, kterým dobré hodnocení (1,6 – 2,5)  uniklo jen o kousek. Jedná se o pneumatiky značek Debica, Dunlop, Fulda a Bridgestone. Všechny zmíněné modely porovnává následující tabulka.

Výrobce a model Celkový výsledek Bezpečnost jízdy Brzdná dráha na mokrém asfaltu (při 80 km/h) Spotřeba paliva na 100 km (při 100 km/h) Předpokládaný počet najetých km (do zákonné hloubky dezénu)
Continental PremiumContact 7 2,0 1,7 28,5 m 5,9 l 60 300 km
Michelin Primacy 4+ 2,1 2,2 31,1 m 5,8 l 60 300 km
Kumho Ecsta HS52 2,3 2,1 32,8 m 5,9 l 69 300 km
Debica Presto UHP 2 2,6 2,6 34,6 m 5,9 l 42 700 km
Dunlop Sport Maxx RT2 2,6 2,6 34,4 m 5,9 l 43 700 km
Fulda SportControl 2 2,6  2,6 34,9 m 5,9 l 40 400 km
Bridgestone Turanza 6 2,6 2,8 34,6 m 5,7 l 47 900 km

Dobré hodnocení získaly také téměř všechny zbývající pneumatiky: Hankook (2,7), Goodyear (2,7), Falken (2,8), Nexen (3,0), Sailun (3,0), Goodride (3,0), Semperit (3,1) a Linglong (3,3). Nejhorší hodnocení patří pneumatice Vredestein Ultrac, která si ovšem konečnou známku 3,8 odnesla především kvůli špatně hodnocenému dopadu na životní prostředí, zejména kvůli nízkému předpokládanému počtu najetých kilometrů (pouze 27 200 km). Bezpečnost jízdy je naopak hodnocena jako dobrá (2,3) a pneumatika vykazuje dobrý výkon na suchu i na mokru. Žádná pneumatika tak v testu úplně nepropadla.

Pozor! I s nejkvalitnějšími pneumatikami může dojít k nečekané situaci, při které způsobíte dopravní nehodu. Buďte na tyto situace připraveni a sjednejte si kvalitní pojištění vozidla. Pro nalezení nejvýhodnější nabídky využijte naši jednoduchou kalkulačku povinného ručení.

Nejčastěji kladené otázky – FAQ

Nová letní pneumatika má hloubku dezénu zhruba 7 až 8 mm.
Na letní pneumatiky se obvykle přezouvá, jakmile se na jaře průměrné denní teploty stabilně drží nad 7°C. Zákonná povinnost mít za sněhu, ledu či námrazy obuté zimní pneumatiky končí 31. března. Více informací o povinnosti zimního obutí si můžete přečíst zde.
V testech letních pneumatik se na prvních místech zpravidla umisťují značky Continental, Michelin, Bridgestone a Goodyear, které jsou obecně považované za velmi kvalitní.

Martin Daneš

Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel SURI.CZ. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@suri.cz