Pořídili jste si nové auto? Poradíme vám, jak ho správně zajet

17.02.2025

Pořízení nového auta je vždy vzrušující záležitost. Ne každý ovšem ví, že nové auto vyžaduje ohleduplné zacházení. Pokud se v prvních kilometrech budete k motoru a dalším dílům chovat správně, odvděčí se vám vyšší spolehlivostí a delší životností. Záběh nového vozu není složitý, ale vyžaduje určitou pozornost a správné návyky. Zjistěte, jak s novým autem zacházet a čeho se naopak vyvarovat.

Nové auto

Nové auto vyžaduje šetrné zacházení

Proč je důležité nové auto správně zajet?

Nové auto obsahuje spoustu nových součástek, které se během prvních kilometrů musí optimálně usadit a přizpůsobit. Zvlášť důležitý je záběh motoru, převodovky a brzd. Správným zajetím nového auta přispějete k prodloužení jeho životnosti a pomůžete předejít pozdějším mechanickým problémům.

Přestože vzhledem k pokročilým technologiím není zajíždění nového auta tak zásadní jako dříve, stále se jedná o klíčovou fázi, kterou se nevyplatí podcenit.

Jak dlouho trvá zajíždění nového auta?

Nejčastěji se zajížděcí fází rozumí prvních 1 000 až 2 000 km – během této doby je důležité dodržovat několik klíčových pravidel, o kterých se dočtete níže. Délka záběhu ovšem závisí na konkrétním modelu vozu a doporučení výrobce, proto doporučujeme přečíst si uživatelský manuál a řídit se uvedenými pokyny. Pro představu uvádíme příklad, co se o záběhu motoru píše v návodu k obsluze vozu Škoda Octavia (návod je z roku 2024):

Škoda Octavia - návod k obsluze

Škoda Octavia – návod k obsluze | Zdroj: digital-manual.skoda-auto.com

Základní pravidla správného záběhu

V prvních kilometrech je třeba nové auto, resp. jeho klíčové komponenty šetřit. To znamená dodržovat základní pravidla týkající se rychlosti, otáček motoru, brzdění i zatížení auta. Proto začínáte-li jezdit s novým autem, osvojte si tato pravidla:

Otáčky motoru

Motor udržujte ve středním pásmu otáček. Novému motoru nesvědčí ani vysoké, ani příliš nízké otáčky (ty motoru nesvědčí ani po zajetí). Prvních 1 000 km by se benzínový motor neměl vytáčet nad 3 500 ot/min, dieselový nad 2 500 ot/min. Studený motor zahřívejte nejlépe klidnou jízdou.

Rychlost auta

Důležité je motor zatěžovat rovnoměrně a měnit tempo jízdy. Vyhněte se konstantní rychlosti a konstantní úrovni otáček – pokud například jedete po dálnici, zkuste pravidelně měnit rychlost a otáčky, aby se motor adaptoval na různé režimy. Komponenty se tak budou moci zaběhnout v různých rychlostech i teplotních zatíženích. Během záběhu motoru se také nedoporučuje jezdit vysokou rychlostí – rychlost by neměla překročit 80 % max. rychlosti, pro kterou je vozidlo navrženo.

Rozjezdy a brzdění

Agresivní starty a prudké brzdění jsou pro nové auto nevhodné. Při rozjezdu i brzdění postupujte pozvolna a plynule, čímž minimalizujete opotřebení součástek a předejdete přehřátí brzd. Při častém brzdění využívejte brzdění motorem, případně přerušované brzdění.

Zatížení vozidla

Při prvních kilometrech se doporučuje vyhnout se přepravě těžkých nákladů, tažení přívěsu či plnému zatížení vozidla. Nadměrná zátěž může negativně ovlivnit motor, spojku a brzdy. Ze stejného důvodu není vhodné s novým autem vyrazit hned na dovolenou do zahraničí. Kromě zatížení by mu neprospěla ani konstantní jízda po dálnici.

Pneumatiky

Nepodceňte ani pneumatiky – nové pneumatiky mohou mít kluzký povrch, proto je dobré jezdit první kilometry opatrně.

Kontrola oleje a servis

V prvních tisících km může být vyšší spotřeba motorového oleje. Doporučuje se proto olej častěji kontrolovat a případně dolít. Moderní auta obvykle hlásí nízkou hladinu oleje elektronicky, ale přesto je dobré provádět vizuální kontrolu. Co se týká servisu, mnoho výrobců doporučuje provést první servis po ujetí max. 5 000 km. Tento servis obvykle zahrnuje výměnu oleje a filtrů, protože v motoru se mohou objevit drobné kovové částice z výroby. Kromě toho se kontroluje stav brzdové soustavy, spojky a dalších důležitých komponent.

Administrativní úkony po nákupu nového auta

Abyste s novým autem mohli bez starostí jezdit, je nutné ho zaregistrovat, čímž získáte osvědčení o registraci vozidla i registrační značky (SPZ). Nejprve je však nutné k vozidlu uzavřít povinné ručení – to snadno a výhodně sjednáte z domova s pomocí naší kalkulačky, a to i bez znalosti SPZ (tu doplníte později). Za zápis nového auta do registru vozidel zaplatíte na úřadě poplatek ve výši 800 Kč, při podání žádosti online přes Portál dopravy 640 Kč.

Nejčastěji kladené otázky – FAQ

Nejčastěji se zajížděcí fází rozumí prvních 1 000 až 2 000 km. Délka záběhu ovšem závisí na konkrétním modelu vozu a doporučení výrobce, proto doporučujeme přečíst si uživatelský manuál a řídit se uvedenými pokyny.
Abyste s novým autem mohli bez starostí jezdit, je nutné pro něj uzavřít povinné ručení a zapsat ho do registru vozidel, čímž získáte osvědčení o registraci vozidla i registrační značky (SPZ). Registrační značku si můžete i sami navrhnout – přečtěte si, jak o SPZ na přání zažádat.

Martin Daneš

Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel SURI.CZ. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@suri.cz