Portál dopravy: Jaké úkony v registru vozidel a registru řidičů vyřídíte online?
29.01.2025
Portál dopravy funguje od konce roku 2022. Díky němu mají řidiči a majitelé vozidel možnost vyřešit některé úkony z pohodlí domova. Tento způsob komunikace šetří nejen čas, ale i náklady – při podání elektronické žádosti je správní poplatek o 20 % nižší. Web spravuje Ministerstvo dopravy ČR a jeho funkce se stále rozšiřují. Podívejte se, co můžete aktuálně přes Portál dopravy vyřídit.
S úřady můžete komunikovat i elektronicky
Proč používat Portál dopravy?
Hlavním cílem a zároveň výhodou Portálu dopravy je zefektivnit komunikaci s úřady, tedy ušetřit čas, který by lidé strávili na cestě na úřad a při čekání ve frontě. Lze přes něj nahlížet na informace z registru řidičů i registru vozidel a také podávat elektronické žádosti. Uživatelům přináší tyto výhody:
- V Portálu dopravy naleznete všechny důležité informace na jednom místě.
- Podání elektronické žádosti přes Portál dopravy vám zajistí slevu 20 % na správním poplatku.
- Při podání elektronické žádosti se údaje vyplní automaticky.
- V notifikačním centru si můžete nastavit zasílání upozornění formou SMS nebo e-mailu (např. vyřízení žádosti, důležité termíny).
- Portál dopravy je propojený s Portálem občana – po přihlášení do jednoho z nich se snadno prokliknete do druhého.
Způsoby přihlášení do Portálu dopravy
Portál dopravy umožňuje přihlášení hned několika způsoby. Přihlásíte se do něj – stejně jako do jiných portálů státní a veřejné správy – pomocí Identity občana, která spolehlivě prokáže vaši totožnost. Její zřízení i používání je bezplatné (návod naleznete zde) a zahrnuje například tyto identifikační prostředky:
- mobilní klíč eGovernmentu,
- bankovní identita,
- eObčanka,
- MojeID,
- NIA ID.
Portál dopravy je nově zpřístupněn i pro právnické osoby, resp. jejich zákonné zástupce.
Portál dopravy – přehled informací o řidiči
Informace, které lze v Portálu dopravy zjistit
Informace z registru řidičů
Pokud jde o informace z registru řidičů, můžete v Portálu dopravy nahlížet na informace o:
- řidičském průkazu a jeho platnosti (zdarma si můžete stáhnout výpis z evidenční karty řidiče),
- profesní způsobilosti,
- stavu bodového konta řidiče a přestupcích (zdarma si můžete stáhnout výpis z bodového konta nebo nastavit zasílání upozornění na změnu),
- podaných žádostech a jejich stavu,
- zákazu řízení a důvodech pozbytí řidičského oprávnění.
Nastavení zasílání upozornění v Portálu dopravy
Informace z registru vozidel
V části věnované vozidlům naleznete podrobné informace o všech vozidlech, které vlastníte nebo provozujete (nebo jste v minulosti vlastnili). Můžete si zobrazit technické údaje o vozidle (i zdarma stáhnout jejich výpis), seznam prohlídek STK nebo zjistit, zda má vozidlo platnou dálniční známku (případně si ji přes odkaz nebo QR kód rovnou zakoupit). Zjistíte také informace o povinném ručení – o aktuální smlouvě i případných předchozích.
Na Portálu dopravy naleznete také užitečné odkazy, např. na oficiální e-shop pro nákup dálniční známky nebo na web, kde si můžete na základě VIN kódu ověřit stav tachometru. Další funkcí je možnost anonymního ověření vozidla taxislužby nebo průkazu řidiče taxi.
Některé změny v registru vozidel lze provést online
Úkony, které lze v Portálu dopravy provádět
Chcete-li si ušetřit cestu na úřad, můžete Portál dopravy využít k podání elektronické žádosti v některé z těchto situací:
- výměna řidičského průkazu (z důvodu končící platnosti, odcizení, ztráty nebo změny osobních údajů),
- změna vlastníka nebo provozovatele vozidla (přepis vozidla),
- vydání doplňkové tabulky s registrační značkou (např. na nosič kol),
- zápis změny údajů v registru vozidel,
- zápis vozidla do registru vozidel,
- vydání nového osvědčení o registraci vozidla (z důvodu ztráty nebo odcizení),
- oznámení o ztrátě / zničení / odcizení tabulky s registrační značkou,
- vydání tabulky s registrační značkou na vývoz,
- vyřazení vozidla z provozu nebo zápis zániku vozidla.
Portál dopravy nabízí funkce nejen pro řidiče motorových vozidel. Systém umožňuje vyřizovat také žádosti týkající se letového provozu, plavidel a souvisejících průkazů. Před vyplněním žádosti se vždy zobrazí podrobné informace o tom, jak postupovat a jaké dokumenty je třeba přinést na úřad.
Plánované rozšíření funkcí Portálu dopravy
Portál dopravy se neustále rozšiřuje a nové funkce přibudou i v roce 2025. Již od února 2025 bude možné podat žádost o kartu řidiče do digitálního tachografu. Dalšími novinkami, který letos Portál dopravy přinese, bude žádost o výměnu řidičského průkazu s vyznačenou profesní způsobilostí a možnost elektronické úhrady správního poplatku.
Nejčastěji kladené otázky – FAQ
-
Přihlášení do Portálu dopravy probíhá pomocí Identity občana, tedy například prostřednictvím mobilního klíče eGovernmentu, bankovní identity, eObčanky, NIA ID nebo MojeID.
-
O výměnu řidičského průkazu lze žádat osobně na obecním úřadu obce s rozšířenou působností nebo elektronicky přes Portál dopravy. Standardní lhůta pro vystavení řidičského průkazu je 20 dnů, expresní lhůta činí 5 pracovních dnů. Podrobné informace o výměně řidičského průkazu se dočtete v tomto článku.
Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel SURI.CZ. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@suri.cz