Elektromobilita v číslech: aktuální data za ČR i EU

20.12.2024

Prodeje elektromobilů v Česku v letošním roce významně vzrostly, a to především díky dotačnímu programu pro firmy a podnikatele. Nejvíce se prodávají značky Tesla a Škoda. Evropská unie naopak zaznamenala mírný meziroční pokles. A co říkají další čísla? Shromáždili jsme nejzajímavější statistiky o elektromobilitě z webu cistadoprava.cz a Svazu dovozců automobilů. Dozvíte se také, kolik stojí dobíjení z veřejných stanic.

Elektromobily vídáme na silnicích stále častěji.

Elektromobily vídáme na silnicích stále častěji.

Obsah článku

Prodej elektromobilů v ČR

Ke konci října 2024 bylo na českých silnicích provozováno zhruba 33 500 osobních elektromobilů kategorie M1 a jejich prodeje stále rostou. Zatímco v roce 2017 činil podíl čistých elektromobilů (BEV) na celkovém počtu registrovaných nových osobních automobilů 0,11 %, za prvních 10 měsíců letošního roku činí tento podíl 4,51 %. V měsících říjnu a září se elektromobily podílely na celkovém počtu nově registrovaných osobních aut dokonce 7 % a 8 %.

Registrace nových elektromobilů v ČR v letech 2015 –2024 | Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů (portal.sda-cia.cz)

V období od 1. ledna do 31. října 2024 bylo v Česku registrováno 8 706 nových osobních elektromobilů – tedy o 62 % více než ve stejném období loňského roku. Zájem o elektromobily v ČR byl v posledních měsících významně ovlivněn dotačním programem, který byl spuštěn 18. března 2024 a měl trvat do 30. září 2025. Zájem o dotace byl ovšem tak obrovský, že byl program předčasně ukončen již 14. října 2024. Důvodem bylo předčasné vyčerpání vyhrazených finančních prostředků (1,95 mld. Kč). Na konci roku tak lze očekávat pokles počtu prodaných elektromobilů.

Registrace nových elektromobilů v ČR v roce 2024 | Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů (portal.sda-cia.cz)

Nejprodávanější značky elektromobilů v ČR

Které značky elektromobilů mezi českými řidiči vedou? Je to především Tesla a domácí Škoda, špatně si nevedou ani Volvo, Volkswagen a Hyundai. Dokazují to údaje Svazu dovozců automobilů:

Pořadí Značka Počet nově registrovaných
osobních elektromobilů
v období 1. 1. – th. 2024
1. Tesla 3 099
2. Škoda 1 203
3. Volvo 784
4. Volkswagen 532
5. Hyundai 465

Prodej elektromobilů v EU

A jaká je situace v Evropské unii? Za prvních 10 měsíců letošního roku bylo v EU registrováno 1,17 mil. nových osobních elektromobilů (BEV), což je o 4,9 % méně než ve stejném období loňského roku. Celkové prodeje nových osobních vozidel přitom nepatrně vzrostly – meziročně se jich prodalo o 0,7 % více (zhruba 8,86 mil.). Podíl nových bateriových elektromobilů tak činí zhruba 13 % na celkových prodejích osobních vozidel.

Síť dobíjecích stanic v ČR a EU

Kvalitní a dostatečná infrastruktura je pro rozvoj elektromobility nutností. V současné době dochází jak k rozšiřování počtu dobíjecích stanic, tak k jejich zrychlování.

Veřejné dobíjecí stanice v ČR

První veřejná dobíjecí stanice (registrovaná u Ministerstva průmyslu a obchodu ČR) vznikla v roce 2011. V říjnu 2024 bylo v Česku evidováno 5 646 veřejných dobíjecích bodů, což znamená, že na jeden veřejný dobíjecí bod připadá 5,2 elektromobilů kategorie M1 + N1 (v EU je tento podíl 7,5). Struktura dobíjecích stanic je v ČR následující:
  • 3 964 běžných bodů (AC),
  • 1 238 výkonných bodů s rychlým dobíjením (DC do 149 kW),
  • 444 vysoce výkonných bodů s velmi rychlým dobíjením, zkráceně UFC (DC 150+ kW).

Síť dobíjecích stanic v EU

V celé Evropské unii je provozováno cca 6,2 milionů elektromobilů kategorií M1 a N1. Ty mají k dispozici podle údajů z letošního října 821 782 veřejných dobíjecích bodů. Více než polovina stanic (cca 57 %) je provozována pouze ve 3 zemích – Nizozemsku, Francii a Německu. Česko je v rámci EU v absolutním počtu veřejných dobíjecích stanic na 14. místě, v přepočtu na počet obyvatel na 21. místě a v přepočtu na délku silniční sítě na 19. místě.
Síť veřejných dobíjecích stanic se rozšiřuje

Síť veřejných dobíjecích stanic se rozšiřuje

Elektromobily s největším dojezdem

Dojezd na jedno nabití je při výběru elektromobilu jedním z rozhodujících kritérií. Nejlevnější elektromobily na trhu nabízí dojezd kolem 200 km, což je pro městské elektromobily dostačující. Mnohé elektromobily však zvládnou i mnohem delší trasy bez nutnosti připojovat nabíječku. Dlouhý dojezd se ovšem pojí s vyšší cenou. Obdivuhodný dojezd přes 800 km předvedl v testu například luxusní elektromobil Lucid Air. Další elektromobily s největším dojezdem (udávaným výrobcem) jsou uvedeny v následující tabulce. Reálný dojezd však vždy záleží na různých faktorech, např. venkovní teplotě a stylu jízdy.
Model Udávaný dojezd (WLTP)
Mercedes-Benz EQS sedan 794 km
Tesla Model S 634 km
Porsche Taycan Turbo 634 km
BMW iX xDrive50 633 km
Hyundai Ioniq 6 610 km

Cena elektřiny pro elektromobily

A jak je to s náklady na provoz, jinými slovy – jaká je u elektromobilu cena za 1 km? Záleží na tom, zda dobíjíte doma nebo u veřejné stanice. ČEZ a další poskytovatelé energií obvykle nabízí komplexní řešení pro elektromobilitu. 

Majitelům elektromobilů je určena distribuční sazba D27d (resp. C27d pro podnikatele) s odlišnými sazbami pro nízký (levnější) a vysoký (dražší) tarif. Aktuální průměrná cena elektřiny se pohybuje kolem 2,71 Kč (bez DPH) za 1 kWh. Elektřina ve veřejných dobíjecích stanicích je zpoplatněna podle zvláštních ceníků dobíjení jednotlivých poskytovatelů – viz tabulka níže.

Cenu za 1 km získáte jednoduchým výpočtem, kdy průměrnou spotřebu elektromobilu na 100 km vynásobíte cenou za 1 kWh elektřiny a výsledek vydělíte 100.

Poskytovatel Cena za 1 kWh u veřejné dobíjecí stanice Poznámka
AC stanice DC stanice UFC stanice
ČEZ  8,00 Kč 11,00 Kč 15,00 Kč tarif Standard, měsíční paušál 100 Kč; do 31. 12. 2024 platí na UFC stanicích akční cena 13 Kč
PRE  8,00 Kč 11,00 Kč 13,00 Kč tarif PRE CHARGE SILVER, ceny pro zákazníky PRE
E.ON 8,00 Kč 12,50 Kč 12,50 Kč ceny platné pro registrované zákazníky
innogy 7,90 Kč 10,90 Kč ceny platné pro registrované zákazníky 

S provozem elektromobilu se pojí samozřejmě i další náklady včetně pojištění. Jeho cena závisí na více faktorech, proto je nejspolehlivějším řešením spočítat si cenu povinného ručení pomocí online kalkulačky, která zohlední všechny podstatné parametry a srovná nabídky více pojišťoven.

Nejčastěji kladené otázky – FAQ

Doba nabíjení elektromobilu závisí na různých faktorech – výkonu nabíjecí stanice, typu proudu (střídavý / stejnosměrný), výkonu palubní nabíječky, kapacitě akumulátoru i na okolní teplotě.

Nejpomalejší je domácí nabíjení – z domácího wallboxu dobijete baterii elektromobilu za několik hodin (obvykle 4 až 6), z běžné zásuvky to bude trvat ještě mnohem déle. Rychlejší dobití umožňují rychlonabíječky. Ty poskytují stejnosměrný proud a nabíjení trvá cca 20 až 30 minut. Nejrychleji pak dobijete elektromobil z ultrarychlé veřejné dobíjecí stanice, kde za 10 minut doplníte energii na dalších 150 – 200 km jízdy.

Uvažujete o koupi elektromobilu? Podívejte se, jaké modely elektromobilů jsou na našem trhu nejlevnější.

Elektromobil můžete nabíjet jak na neveřejných místech (doma, v zaměstnání), tak na veřejných dobíjecích stanicích. K vyhledání nejbližší nabíjecí stanice můžete využít aplikaci „Kde nabít?“ (webová i mobilní, zatím pouze pro Android) nebo aplikace jednotlivých provozovatelů dobíjecích stanic.

Martin Daneš

Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel SURI.CZ. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@suri.cz