Průvodce světem autoškol: informace a tipy pro budoucí řidiče

30.08.2024

Na českém trhu je velké množství autoškol, které se liší svým přístupem, cenou i kvalitou. Správný výběr autoškoly může významně ovlivnit vaši připravenost nejen na závěrečnou zkoušku, ale hlavně na samostatnou jízdu v reálném provozu. Než se do kurzu v autoškole zapíšete, zjistěte si, na co máte nárok, jak dlouho výcvik trvá a jaké vás čekají poplatky. Pomůže vám náš průvodce, ve kterém jsme se zaměřili na získání oprávnění pro skupiny A a B.

Instruktor vedle řidiče

V autoškole by se vám měl věnovat kvalifikovaný instruktor

Obsah článku

Cena autoškoly není rozhodující

Řada uchazečů o řidičák si autoškolu vybírá podle ceny. Ta je samozřejmě důležitá, neměla by být ale rozhodující. Autoškoly, které jsou v porovnání s konkurencí podezřele levné, nebývají příliš kvalitní. Je možné, že po vás budou požadovat dodatečné poplatky nebo vám budou krátit jízdy.

Ceny standardních kurzů pro skupinu B se aktuálně pohybují kolem 20 000 Kč. V Praze zaplatíte nejčastěji 20 000 až 25 000 Kč, v jiných městech kurz seženete i pod 20 000 Kč. V menším městech bývají autoškoly obecně levnější.

Cena autoškoly může být ale i vyšší. Připlatíte si například za rychlokurz (v Praze stojí kolem 30 000 Kč) nebo za výcvik v autě s automatickou převodovkou. Slevu naopak můžete získat jako student. Některé autoškoly nabízejí také možnost rozložit si platbu do několika splátek.

Jak poznat kvalitní autoškolu?

Kvalitu autoškoly nejlépe poznáte až ve chvíli, kdy ji začnete navštěvovat. Vypovídají o ní ale i určité znaky, na které se můžete zaměřit již při výběru. Kvalitní autoškola má:

  • adekvátní ceny kurzů,
  • zveřejněný kompletní ceník,
  • moderní vozový park,
  • vlastní prostory s moderním vybavením,
  • kladné reference (nejlépe od vašich známých).

Pokud se stane, že i přes pečlivý výběr nebudete s autoškolou spokojeni, můžete v průběhu kurzu autoškolu změnit. U každé autoškoly pak zaplatíte jen tu část výcviku, kterou jste u ní absolvovali. Jen pozor na to, že některé autoškoly si za tento krok účtují poplatek.

Neshody vyřeší Autoškolský ombudsman

V případě nespokojenosti nebo sporu s autoškolou můžete využít služeb projektu Autoškolský ombudsman. Ten v rámci zkvalitňování českého autoškolství vyřizuje stížnosti studentů autoškol, řeší případné spory a další podněty. Obrátit se na něj můžete i s prosbou o radu. Tyto služby jsou navíc poskytovány zdarma. Autoškolský ombudsman je společným projektem Asociace autoškol ČR a Profesního společenství autoškol ČR.

Minimální rozsah výuky a výcviku

Pro každou skupinu řidičského oprávnění je příslušným zákonem (zákon č. 247/2000 Sb., příloha č. 3) stanoven rozsah výuky, tedy minimální počet hodin v jednotlivých předmětech výuky i výcviku. Co se týká teoretické výuky, měl by každý účastník kurzu autoškoly před závěrečnou zkouškou absolvovat:

  • 36 hodin teorie v případě skupiny B,
  • 32 hodin teorie v případě skupiny B1,
  • 26 hodin teorie v případě řidičáku na motorku.
Učebna autoškoly

Autoškola by měla mít vlastní prostory pro výuku

Každá vyučovací hodina by měla trvat 45 minut. Teoretická výuka by měla být rozdělena do následujících předmětů s uvedenou hodinovou dotací:

Skupina řidičského oprávnění

Počet hodin v jednotlivých předmětech

Výuka předpisů o provozu vozidel

Výuka o ovládání a údržbě vozidla

Výuka teorie zásad bezpečné jízdy

Výuka zdravotnické přípravy

Opakování a přezkoušení

AM, A1, A

14

1

6

2

3

B1

16

2

8

2

4

B

18

2

10

2

4

Minimální počet jízd je pro řidičák na osobní auto stanoven na 28 vyučovacích hodin po 45 minutách. Patří sem jak jízdy na trenažéru nebo cvičné ploše, tak v ostrém provozu. V rámci jednoho dne lze absolvovat (u skupin A i B) maximálně 2 vyučovací hodiny jízd (týká se první a druhé etapy výcviku; ve třetí etapě to mohou být max. 4). Praktický výcvik zahrnuje kromě samotných jízd také další praktické předměty:

Skupina řidičského oprávnění

Počet hodin praktického výcviku v řízení vozidla

Počet hodin praktického výcviku údržby vozidla

Počet hodin praktického výcviku zdravotnické přípravy

AM, A1, A

13

1

4

B1

23

2

4

B

28

2

4

Vedle standardního způsobu výuky zákon umožňuje také výuku podle individuálního studijního plánu. Student autoškoly se v takovém případě věnuje samostudiu a do autoškoly dochází pouze na konzultace. Rozsah teoretické výuky je pro skupinu B zkrácen na 11 hodin, počet hodin jízd zůstává stejný.

Délka trvání kurzu

Většinu uchazečů o řidičák zajímá, za jak dlouho budou připraveni ke složení závěrečné zkoušky. To záleží především na intenzitě výuky a časových možnostech uchazeče. Standardní kurz pro skupinu B trvá obvykle 2 až 3 měsíce. Autoškoly často nabízejí také rychlokurzy, které lze absolvovat za 5 až 6 týdnů, někdy dokonce ještě rychleji. Za takový kurz si ale pochopitelně připlatíte.

Závěrečná zkouška v autoškole

Závěrečná zkouška u skupin A i B zahrnuje 2 části:

  • teoretickou zkoušku z pravidel provozu a zdravotnické přípravy (eTesty),
  • praktickou zkoušku z jízdy.

Nejprve se skládá teoretická zkouška, tedy písemný test na počítači. Ten trvá 30 minut a skládá se z 25 otázek, za které je možné získat max. 50 bodů. K úspěšnému složení testu je třeba získat alespoň 43 bodů. Pokud student teoretickou zkoušku nesloží, nemůže přistoupit k praktické zkoušce. Praktická zkouška z jízdy se zkušebním komisařem by měla trvat minimálně 30 minut. 

Za závěrečnou zkoušku se platí příslušnému obecnímu úřadu správní poplatek ve výši 700 Kč. V den závěrečné zkoušky už musíte dosahovat věku požadovaného pro dané řidičské oprávnění. Zkouška by měla proběhnout do 30 dnů od poslední vyučovací hodiny.

Ukázka teoretického testu

Ukázka teoretického testu | Zdroj: etesty2.mdcr.cz

Pokud u zkoušky neuspějete, můžete absolvovat opravnou zkoušku, a to maximálně dvakrát. Mezi zkouškami musí být vždy odstup alespoň 5 pracovních dnů. Opravné zkoušky je nutné složit do 12 měsíců ode dne zahájení prvního pokusu, jinak musíte absolvovat celý výcvik v autoškole znovu.

Příprava na testy v autoškole

Abyste zkoušku složili na první pokus, je třeba věnovat určitý čas přípravě a studiu – hlavně pokud máte pocit, že vás autoškola na testy dostatečně nepřipravila. Nejlépe k tomu poslouží zkušební online testy, které jsou k dispozici například na webu Ministerstva dopravy. Vyzkoušet můžete také některou z mobilních aplikací (např. Autoškola 2024, Autoškola testy 2024 – eTesty, Autoškola 2024 CZ – eTesty+). Aplikace bývají v základní verzi zdarma, některé pokročilé funkce jsou za poplatek.

Věříme, že se ve světě autoškol nyní orientujete lépe, a přejeme vám, abyste zkoušky úspěšně složili. Jakmile budete mít řidičák v kapse, rádi vám pomůžeme i se sjednáním povinného ručení.

Nejčastěji kladené otázky – FAQ

Kurz v autoškole na osobní auto stojí v současné době kolem 20 000 Kč. V Praze zaplatíte nejčastěji 20 000 až 25 000 Kč, v jiných městech kurz seženete i pod 20 000 Kč.

Pokud chcete získat svůj první řidičák na osobní auto, počítejte s těmito náklady:

  • kurz autoškoly – průměrná cena kolem 20 000 Kč,
  • správní poplatek za závěrečnou zkoušku – 700 Kč,
  • správní poplatek za vydání řidičáku – 200 Kč.

Plánujete-li řídit auto za hranicemi EU, budete potřebovat také mezinárodní řidičák, za jehož vydání zaplatíte 50 Kč. O mezinárodním řidičáku se více dočtete zde.

Ceny kurzů v autoškolách jsou poměrně rozdílné. Zatímco za levnější kurzy zaplatíte 14 000 Kč, v Praze vás řidičák na motorku bude stát i 27 000 Kč. Vždy si pečlivě prostudujte ceník autoškoly, ve kterém by měly být uvedeny i případné dodatečné poplatky.

Martin Daneš

Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel SURI.CZ. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@suri.cz